۱۸ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۲۸

کتاب شناخت و معرفی سازهای ایرانی منتشر شد

کتاب شناخت و معرفی سازهای ایرانی منتشر شد

کتاب «از رود خشک تا بانگ تر» با نگارش و گردآوری پیمان پورشکیبایی و رضا جدیدی با محوریت شناخت و معرفی سازهای ایرانی توسط انتشارات رهی منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «از رود خشک تا بانگ تر» با نگارش و گردآوری پیمان پورشکیبایی و رضا جدیدی با محوریت شناخت و معرفی سازهای ایرانی به تازگی توسط انتشارات رهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.

پیمان پورشکیبایی به عنوان یکی از مولفان این کتاب، معتقد است شناخت ساز در هر جغرافیا، ما را به شناخت و دانستن فرهنگ گذشتگان راهنمایی می کند. نقش سازهای گوناگون در آیین های پرستش، جشن های باشکوه و به سوگ نشستن ها، کتمان ناپذیر اند و هم اکنون نیز در نقاط مختلف ایران، این آیین ها پا برجا هستند.

رضا جدیدی دیگر نگارنده این اثر با اشاره به فرهنگ و تمدن ایرانی و موسیقی آن، می نویسد: بدون تردید داشتن این تمدن، فرهنگ و هنر کهن و مانا در گستره گیتی مایه فخر و مباهات ایرانیان خواهد بود. آنچه در این میان جای افسوس و دریغ دارد پایین بودن سطح آگاهی عمومی مردمان ایران با پیشینه تمدن و هنر ایرانی است. بسیاری از ایرانیان هیچ درک و تصویری از چگونگی و تکامل موسیقی، سازها و اسباب آن و همچنین چگونگی سامان ردیف دستگاهی موسیقی ایران را ندارند.

همین کمی و کاستی و کمبود اطلاعات از موسیقی ایرانی و پیشینه اش بود که موجب شده این دو محقق عرصه موسیقی ایران، دست به تالیف این کتاب بزنند.

در جلد اول این کتاب، ۹ ساز ایرانی با این عناوین معرفی  می شود: تنبک، تار، سه تار، بربت، رباب، تنبور، کمانچه، سرود (قیچک)، سنتور، چنگ. پس از معرفی و ارائه تاریخ این سازها هم فصلی با عنوان «دانستنی های موسیقی ایران» درج شده است.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

رباب از سازهای خوش صدا و دل انگیز ایران و افغانستان است. رباب دارای تکنیک های نوازندگی ویژه ای است و استادان چیره دست این ساز هر یک نقشی در آفرینش و آموزش این تکنیک ها داشته اند. تکنیک های نوازندگی این ساز نیز برای داشتن دسته ای کوتاه در نگاهی به تار ایرانی کمترند و سازی است که بیشتر مقامی است. هنوز هم این ساز در بلوچستان، سیستان، پاکستان، هند، کشمیر و تاجیکستان نواخته می شود و سازی دوست داشتنی است.

این ساز از سازهای زهی مضرابی است، صدایی کهن و محزون دارد و فیزیک آن مانند بیشتر سازهای ایرانی ترکیبی از چوب و پوست دارد. با فراوانی درخت توت در جغرافیای ایران و افغانستان بیشتر از این چوب ساخته شده است. ناگفته نماند که سازندگان امروزی به ساخت آن با چوب هایی همچون بلوط، گردو، ون و درختان جنگلی پرداخته اند اما بیشتر استادان چیره دست، صدایی را از رباب درست می دانند که از چوب توت درآید.

این کتاب با ۱۷۶ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 4025651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha